Tanulástámogató módszerek a mosonmagyaróvári szakmai napon

A Széchenyi István Egyetem oktatói immár másodszor osztották meg egymással pedagógiai és módszertani tapasztalataikat egy rendhagyó szakmai napon. Az április végén megrendezett eseménynek az Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kar adott otthont. Az egész napos szakmai rendezvény egy európai uniós projekt részeként valósult meg, melynek egyik célja az oktatási innovációk erősítése.

A mezőgazdasági kar dékánja Dr. Tóth Tamás köszöntőjében kiemelte, hogy meg kell találni a közös pontot a digitális világból érkező generációval, hatékonyan kell segíteni a tanulási folyamataikat, ezért fontosnak tartja a jógyakorlatokban részt vevő kollégák munkáját az oktatás minőségének és eredményességének fokozása érdekében. Megnyitó beszédében kitért arra, hogy a Széchenyi István Egyetem vezetőségének célja egy olyan projektalapú rendszer kidolgozása, melynek középpontjában a hallgatói aktivitás áll.

Képernyőfotó 2024-06-11 - 6.30.42.png

Ünnepélyes köszöntőt mond az Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kar dékánja, Dr. Tóth Tamás. (Fotó: Fitus Szilvia)

Kövecsesné dr. habil. Gősi Viktória az egyetem Módszertani, Digitális és Tanárképzési Főigazgatóságának főigazgatója bemutatta az RRF-2.1.2-21-2022-00028 azonosítószámú „Gyakorlatorientált képzések infrastrukturális- és készségfejlesztése a Széchenyi István Egyetemen” elnevezésű projekt részeként megvalósuló oktatói képzési rendszert, aminek célja olyan eszközök, módszerek közvetítése az egyetemi oktatók számára, melyek a hallgatói aktivitást, tanulástámogatást, az együttműködésre épülő tanulást állítják középpontba. Kiemelte az oktatói módszertani eszköztár sokszínűségének fontosságát a digitális generáció oktatásában, illetve a hallgatók támogatásának jelentőségét. A főigazgatóság által kidolgozott oktatói továbbképzési rendszer négy fő tematikai egységre épül: technológiai ismeretekre összpontosító online MOOC kurzusokra, oktatásmódszertani (kooperatív tanulás, projektoktatás, fejlesztő értékelés) és tudományterület specifikus képzésekre, valamint az oktatók személyiségét támogató tréningekre.

AKMK Szakmai nap4.jpgAz RRF projektet mutatja be a Széchenyi István Egyetem Módszertani, Digitális és Tanárképzési Főigazgatóságának főigazgatója, Kövecsesné dr. habil. Gősi Viktória. (Fotó: Fitus Szilvia)

A szakmai napon az oktatók lehetőséget kaptak tapasztalataik, ötleteik és bevált gyakorlataik megosztására. A résztvevők hangsúlyozták, hogy a tananyag tartalmának és a pedagógiai módszereknek a folyamatos fejlesztésére van szükség annak érdekében, hogy a tudás hatékony átadása biztosított legyen. A diskurzus során kiemelt figyelmet kapott a kollektív tanulás fontossága, a lexikai tudás mennyisége, szerepe. Számos kooperatív technikával, azok gyakorlatban megvalósult tapasztalataival bővíthették módszertani ismereteiket a jelenlévők. A mobiltelefonok oktatásban való alkalmazásának kérdése kapcsán jógyakorlatot hallhattak az okoseszközök integrálásáról az oktatási folyamatokba, megismerkedhettek több olyan applikációval, mely a produktív tanulást segíti.

Pécsinger Judit 2.png

A jógyakorlatát mutatja be az Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kar oktatója, Dr. Pécsinger Judit. (Fotó: Nemes Zsolt)

Szó esett az előadások interaktívvá tételéről a figyelem folyamatos fenntartásának, a koncentráció növelésének érdekében.  Az interaktív prezentációt segítő alkalmazások azért motiválók, mert megbontják az előadás egyirányúságát és azonnali visszajelzést, véleményt kérnek a résztvevőktől.

A hallgatók kommunikációs és digitális kompetenciáinak fejlesztésére alkalmas eszköz egy-egy témakörben a hallgatói kiselőadások tartása; ahol az anyaggyűjtés, kiválasztás, rendszerezés és a ppt létrehozása mellett a szóbeli és az írásbeli kommunikáció gyakorlása is megvalósul.

A gamifikáció célja szintén a hallgatók ismeretelsajátításának, folyamatos munkára való motiválásának az eszköze lehet a felsőoktatásban, fontos, hogy mindig konkrét pedagógiai cél köré szervezzük, jól átgondolt legyen a végeztetett tevékenység, a pontozás és a jutalmazás.  Friss és többéves gyakorlati tapasztalatokat egyaránt hallhattak a témában a szakmai nap résztvevői.

Kalmár Sándor 1.pngA jógyakorlatát mutatja be az Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kar oktatója, Dr. Kalmár Sándor. (Fotó: Nemes Zsolt)

A tanulás gyakorlati megközelítése, azaz a „learning by doing” elv szintén kiemelt terület volt a rendezvényen. A szakmai kompetencia fejlesztését, az elmélet mélyebb megértését, a hosszútávú tudás megalapozását segíti az elméleti tananyag alkalmazása egy probléma megoldása során.

A mosonmagyaróvári szakmai nap rávilágított arra, hogy a jövő oktatási módszereiben alkalmazkodni kell az új technológiákhoz és pedagógiai megközelítésekhez, hogy a hallgatók felkészüljenek a valós világ kihívásaira és alkalmazkodni tudjanak a gyorsan változó munkaerőpiaci igényekhez.

 

Fitus Szilvia – Babos Máté